CS 1.6
O CS:
Counter-Strike (dále jen CS) je multiplayerová modifikace hry Half-Life.Máte na výběr dvě strany, Teroristi a Counter-Terorist.Obě strany se liší ve zbraních a v tom jaké úkoly mají ve hře.Tyto úkoly jsou v každé mapě jiné.Obě strany mají také některé zbraně jiné. Například CT si nemohou koupit Automatic Kalashnikov, naoapak T si zase nemohou koupit Colt M4A1.V CS zbraně nezbíráte, na začátku každé hry si nakoupíte to co potřebujete. Counter Strike je velmi reálný, když zasáhnete někoho do hlavy máte jistotu, že ho zabijete nebo mu aspoň uberete hodně procent.Pukud se dostanete do přestřelky, je lepší se skrčit a nehýbat se.Nemůžete se trefit, když běžíte a střílíte. V CS jsou zbraně jen reálné.Na začátku hry máte 800 $(lze nastavit) a další peníze dostáváte, např. za zabití nepřítele,zachránění rukojmí,nalezení rukojmí atd. CS byl stvořen jedním američanem a jedním japoncem. CS se stalo neodmyslitelnou součástí všech herních turnaju a stalo se nejhranější multiplayerovou hrou na světě. V současné době se hraje CS 1.6 a pomaluho nahrazuje CSS(Counter-Strike: Source), který přinesla nový engine a hlavně skvělou grafiku...
Historie
CS 1.0 [8. listopad 2000]
Koncem roku se třemi nulami v letopočtu se k nám dostala přelomová verze Counter-Strike. Cliffe s Goosemanem dospěli k závěru, že opustí betaverze svého modu a přejdou do ostrého provozu. Bohužel nejvýraznější změnou byla právě změna označení. Když pominu malé úpravy v modelech postav, tak nám tato verze přinesla pouze tři nové zbraně. Jednalo se o pistoli FN Five-Seven, která pochází ze stejné dílny jako samopal FN P-90, který se objevil už ve verzi BETA 3.0. Kromě pistole se výběr zbraní rozšířil o samopal H&K UMP, což je solidní kousek v ráži pětačtyřicet a ještě pusku rakouského výrobce Sig SG-550.
CS 1.1 [10. březen 2001]
V této verzi se toho změnilo již podstatně více. čtyři měsíce připomínek a nápadů od hráčů, přimělo autory vyhovět požadavkům hráčské komunity. Mezi nejzásadnější změny určitě patří snížení účinnosti odstřelovačky AWM (někteří hráči používají výraz AWP - Arctic Warfare Police, což je obdoba AWM, ovšem s menší ráží munice. Originální AWM používá munici .338 Lapua Magnum, kdežto lehčí verze AWP je standardně připravena používat munici ráže .308 Winchester.), která již při zásahu do některých méně důležitých částí těla není smrtelná. Typickým místem, kde se likvidovali oponenti střelbou do nohou, byla mapa de_dust, s kempícím CT sniperem. Z dalších přídavků můžu jmenovat velmi populární defusovací mapy de_inferno a de_dust2. Objevily se i mapy de_rotterdam a cs_thunder, které však zapadly do nekonečných hlubin časoprostoru. Malým znepříjemněním bylo odebrání zaměřovacího kříže u sniperek, když jste je používali bez optiky. Modelům teroristů přibyla na zádech bomba, tedy pokud ji u sebe opravdu měli, a policistům zase defusal kit. Na modelech bylo zapracováno ještě více a zjemnila se použitá textura. Modely vypadají lépe, ale jsou náročnější na výkon počítače a tím pádem i na fps. Pokud ve verzi 1.1 umřete, tak si také můžete plně vychutnat novinku, Spectator Mode, a dívat se, jak si váš spoluhráč či protivník vede ve zbytku mise. CS 1.1a [6. duben 2001]
Změna byla pouze jediná, ale o to důležitější. Byla odstraněna chybka, která způsobovala, že při držení určité zbraně a přikleknutí jste byli nezranitelní.
CS 1.2
Verze 1.2 vlastně nikdy nevyšla. Jednalo se přesněji o verzi CS 1.0.0.2, což byl update pro retailovou verzi CS. Retailová verze spočívá v tom, že jste si mohli koupit samostatnou hru Counter-Strike, která obsahovala klíč pro hraní na internetu a nezbytné soubory z Half-Life, bez kterých se CS neobejde.
CS 1.3 [19. září 2001]
Tady už se určitě dostáváme na známější půdu. Jednatrojka je některými hráči milovaná a jinými naopak zatracovaná. Změna, která povolala do boje značně množství buřičů, bylo odstranění možnosti Bunny hoppingu. Bunny hopping byla nedokumentovaná vlastnost engine, díky které jste se mohli zvláštním způsobem rozskákat (jo tenkrát jste nezůstali stát jako švestky, když jste si povyskočili) a překonávat tak výrazně větší vzdálenosti než je obvyklé. V podstatě šlo o nabrání rychlosti díky správné koordinaci pohybů myší a příkazů z klávesnice. Naučit se Bunny hopping nebylo rozhodně nic snadného, ale když už jste to zvládli, dokázali jste překvapit protivníka v místech kde vás ještě nečekal. Takovým husarským kouskem bylo rozskákat se na střeše skladiště v cs_assault a přeskočit až na visutou silnici vedoucí u hlavního vchodu. Nedivte se tedy, že ti opravdu zkušení hráči byli otrávení, protože jim programátoři vzali jejich oblíbenou hračku a snížili tak rozdíl mezi opravdu dobrým hráčem a totální lamkou. Obrovskou technologickou novinkou bylo zavedeni funkce Multicast spectator, také známé jako HLTV. Předností této funkce je možnost připojení se až několika stovek diváků na server, kde právě probíhá bitva mezi bojujícími stranami. Systém funguje na principu dedikovaného HLTV serveru, který je schopen obsloužit několik set nehrajících diváků a přitom nezatěžovat vlastní herní server. Technicky zdatnější jedinci pochopí, že celá technologie byla postavena v podstatě na principu proxy, která komunikovala s herním serverem. Tato technologie se začala masivně využívat především na velkých akcích, jakou je třeba World Cyber Games, a umožnila stovkám zvědavců z celého světa pozorovat zápasy těch nejlepších teamů. Do této doby byli v podstatě odkázáni pouze na dema nahraná během zápasů, která pak museli stahovat a dívat se na ně až se značným zpožděním. Vychytávkou v HLTV je přepínání různých kamer, takže můžete boje pozorovat nejenom z pohledu hráče, ale i z pohledu třetí osoby, či jen na strategické mapě. Také můžete mapou volně poletovat a sami si vybírat kam se zrovna chcete dívat. Další změny byly už z kategorie těch pozitivních. Do Counter-Strike byla integrována možnost hlasové komunikace, a tak jste již nemuseli používat externí programy (např. Roger Wilco) a zároveň byla tato hlasová komunikace i spravedlivější. Když jste totiž umřeli, tak jste do mikrofonu sice mluvit mohli, ale slyšeli vás jen mrtví hráči. Odpadla tedy situace, kdy mrtvola pomocí Spectator modu navádí živé hráče k protivníkům tak jak byla doposud běžná praxe. Dále změnám podlehl i systém hitboxů postav. Znamená to, že postava hráče je rozdělena na několik oblastí a velikost zranění se odvíjí od oblasti, do které protivníka zasáhnete. Upraven byl hlavně hitbox v oblasti hlavy, takže od verze 1.3 je celkem triviální vyřadit protivníka z boje střelou do hlavy. Kosmetickým změnám dostál i scoreboard, opravena byla chyba ve screenshotech, které se už nepřepisovaly přes sebe a tak se uchovaly pro pozdější použití. Přibylo i pár serverových proměnných jako mp_logdetail či mp_startmoney, umožňující nastavit množství peněz, které má hráč k dispozici na startu, a to v rozmezí od $800 do $16000. Celkově se verze 1.3 zcela jistě prosadila a přitáhla obrovské množství hráčů k online hraní. Je pravdou že důvodem nebyl jen geniální Counter-Strike, ale i postupné rozjíždění širokopásmových připojení na internet a obecně lepší dostupnost celosvětové sítě v domácnostech.
CS 1.4 [24. duben 2002]
Po delší odmlce přišla verze plná změn. Programátoři se pustili do lítého boje s cheatery, a tak jsme mohli ocenit integrovanou podporu anticheatovacích programů přímo v CS. Kromě detekce cheatu dokážou i hráče upozornit, případně vyhodit ze serveru a v extrémním případě i navždy zablokovat cheaterův účet na daném serveru. 1.4 se chlubí dvěmi novými mapami cs_havana a de_chateau. Ani jedna z nich nedosáhla takové obliby jako de_dust, ale i tak mi přijdou dost promakané a zatracované celkem neprávem. Osobně je hraju docela rád, protože mají perfektní prostředí a nejsou tak ohrané jako některé jiné. Při hraní defusovacích map jste nyní museli zůstat klidní při pokládání či zneškodňování bomby. Pokud jste se při této činnosti pohnuli nebo se pokusili vystřelit, tak se defusování či pokládání přerušilo. Zase to znemožnilo některé speciální taktiky pokládání bomby. Například v de_aztec se s rozběhem a výskokem dala položit bomba až dolů do vody pod ochozem. Přesné na místo kde ji policisté nehledali ;-) Spousta změn byla jen drobných a proto uvedu jen opětovnou úpravu přesnosti střelby při výskoku, předělanou tabulku výsledků či velmi pozitivní úpravu serverového kódu a tím dosažení vyšších fps na straně serveru. Důsledkem této úpravy bylo fatální snížení lagů na serveru. Drobné změny se dotkly i HLTV, kde přibyl pohled z první osoby a rozšířeno bylo i ovládací menu.
CS 1.5 [12. červen 2002]
Jen drobná aktualizace, která přinesla novou mapu de_piranesi. Tato mapa byla ve své době zřejmě nejhezčí mapou. Krom parádních textur nabízí i spletité chodby a veliké otevřené prostory. Boj v několikaúrovňové budově je skutečným zážitkem a při pokládání bomby se opravdu zapotíte. Jen sledujete ve kterém okně se objeví policisté a pokusí se vás sejmout. Programátoři ještě zapracovali na anticheatovací technologii a opět tak znepříjemnili život několika podvodníkům, kteří naopak bezostyšné znepříjemňovali hraní všem ostatním. O ostatních opravách ani nemá smysl hovořit, protože řeší případy vznikající jen ve velmi specifických situacích a neprojevovaly se nijak často.